چارچوب آزمون عملكرد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چارچوب آزمون عملكرد
نوشته شده در چهار شنبه 22 آبان 1392
بازدید : 2032
نویسنده : محمود احمدنژاد

آزمون عملكرد شامل دو بخش 1. تكاليف[1] و 2. فرم راهنماي توصيف عملكرد[2] است.

تكاليف، فعاليت‌ها يا تمرين‌هايي هستند كه دانش‌آموز به انجام آن مشغول مي‌شود تا توانايي خود در استفاده از دانش و مهارت‌ها را نشان دهد. در واقع نقش تكاليف ايجاد و انگيزه در دانش‌آموز براي نشان دادن عملكرد است.

راهنماي توصيف عملكرد فرم‌هايي هستند كه عملكرد را اندازه‌گيري و توصيف مي‌كنند. معلم با اجراي اين فرم كيفيت عملكرد دانش‌آموز را مشاهده و مورد قضاوت قرار مي‌دهد.

تكاليف و فرم توصيف عملكرد لازم است براساس هدف‌هاي يادگيري يا انتظارت آموزشي تهيه و طراحي شود. از اين‌رو معلم لازم است قبل از هرگونه اقدامي، عملكرد و نشانه‌هاي رسيدن به هدف يادگيري را به صورت روشن تعريف و مشخص كند. او پس از تعريف هدف يادگيري و نشانه‌هاي عملكرد به تهيه تكليفي مناسب طوري كه عملكرد مورد نظر را در دانش‌آموز فراخوانده و سبب شود اقدام مي‌كند. يك تكليف معمولاً داراي 1. بافت يا مسأله 2. لوازم و تجهيزات و 3. دستورالعمل اجراي تكليف است. در هر تكليف سنجش وجود بافت مسأله و نيز دستورالعمل الزامي‌آست اما لوازم و تجهيزات به هدف يادگيري و موضوع درسي وابسته است.

معلم پس از نوشتن هدف و نشانه‌هاي يادگيري عملكرد و تهيه‌ي تكليف سنجش، با استفاده از نشانه‌هاي يادگيري فرم توصيف عملكرد را طراحي مي‌كند تا از اين طريق عملكرد دانش‌آموز را به هنگام انجام تكاليف مشاهده و مورد قضاوت قرار دهد.

به طور كلي يك آزمون عملكرد اگر چه از دو بخش 1) تكليف سنجش 2) راهنمايي توصيف عملكرد تشكيل مي‌شود اما در طراحي و تهيه آن لازم است مراحل پنج‌گانه‌ي زير رعايت شود:

1) نوشتن هدف‌ يادگيري به شيوه‌ي عملكرد

2) نوشتن ملاك‌ها و يا شواهد يادگيري عملكرد

3) نوشتن تكليف سنجش

1-3) نوشتن مسأله يا بافت در تكليف

2-3) پيش‌بيني لوازم و تجهيزات احتمالي براي تكليف

3-3) نوشتن شيوه‌ي انجام تكليف

4) نوشتن راهنماي توصيف عملكرد و خودسنجی

5) بازنگري كليه‌ي مراحل

در ادامه به همراه مثال‌هايي به هر يك از مراحل 5 گانه اشاره مي‌شود.



[1]. task

[2]. rubric

 

منبع: 

خوش خلق ،ايرج .كتاب اصول  و راهنمای عملی آموزش

گام به گام ساخت  و تهیه‌ی آزمون عملکرد



:: موضوعات مرتبط: آموزشی , ,
:: برچسب‌ها: "محمود احمدنژاد""آزمون عملکردی" ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: